BLOG #10 | Mijn TIPS voor een POSITIEVE MINDSET!

12 april, 2019

BLOG #10 | Mijn TIPS voor een POSITIEVE MINDSET!

12 april, 2019

Ja hoor, je raad het al. Na een aantal onwijs goede weken, heb ik ineens weer een paar vreselijk slechte dagen. Positief blijven is echt de cure, en ik probeer dan ook te denken dat het wel weer over gaat. En dat gaat het ook wel, althans meestal, maar het heeft tijd nodig. Om te beginnen ben ik echt vreselijk moe, en heeft mijn lichaam veel slaap nodig. Ik lig gerust tot 12 uur in mijn bed te meuren, en dan is nog mijn energie ver te zoeken. De afgelopen week werd ik overspoeld met een lading aan schuldgevoelens, teleurstellingen en onbegrip. Mijn grens is bereikt en ik heb nu even het ik-ben-er-helemaal-klaar-mee momentje. Zal ik jullie er even aan herinneren dat ik al een maand aan het spuiten ben? De dosering is al drie keer opgehoogd, en mijn buik is beurs en opgeblazen.

In deze blog ga ik jullie wat meer vertellen over een positieve mindset, want hoe in hemelsnaam blijf ik positief met al die tegenslagen en teleurstellingen? Ik geef jullie mijn ultieme tips mee, en stel jullie bij deze alvast gerust dat het mij ook niet altijd van het leien dakje gaat. Ook ik ben wel eens onzeker en negatief! Zullen we maar gewoon beginnen? Pak je kopje thee er maar bij, en misschien is een pen en papier ook handig! Zo kan je alle steekwoorden en tips noteren, en later toepassen in stress-situaties.

Tips voor een positieve mindset

Om te beginnen, wees lief voor jezelf!
Gun jezelf af en toe echte me-time, ga lekker naar de sauna of kapper, of doe even een paar uurtjes iets waar jij intens van geniet. Dit pas ik vooral toe op dagen dat ik even heel erg verdrietig ben, door de stress en spanning uit mijn lijf te laten vloeien voel ik mij al snel weer een stuk beter.

Emoties mogen er wezen.
Wees je er van bewust dat verdriet, spanning, onbegrip en woede hele normale emoties zijn in bepaalde situaties. Het is dan ook helemaal niet erg als je even in een dipje zit, die gevoelens mogen er ook zijn! Een positieve mindset is ook naar je lichaam luisteren, en als jouw lijf aangeeft dat het zijn grens heeft bereikt, mag je daar best even aan toegeven. Zolang je jezelf later maar weer oppakt en de negatieve gedachtes niet de overhand laat nemen, is er helemaal niks ergs aan!

“Als je elke emotie opschrijft, kan je naderhand veel beter relativeren of het nou wel zo nodig was. Schrijven heeft mij echt geholpen om de Borderline in de hand te krijgen”

Yoga!
Hoe zweverig dit ook klink – en misschien ben ik wel een beetje een zweefteef – yoga doet mij zó goed. Het is enorm ontspannend, goed voor je bloedsomloop, ondertussen verbrand je ook nog even die extra vetjes van al die chocola die je de afgelopen dagen naar achter hebt gewerkt. Een win-win dacht ik zo. Momenteel gebruik ik de app ‘Yoga Studio’, en ga ik lekker een uurtje zweven op mijn yoga-matje. Heerlijk.

Ga uit bed en kleed jezelf aan.
Ook als je liever in je slodder pakkie rondloopt en jezelf liever begraaft in bed, kleed jezelf mooi aan en tut jezelf op. Ga lekker douchen, krul je haren, smeer wat make-up op je gezicht en maak een paar selfies. Om even bewust met jezelf bezig te zijn, geeft je een boost aan zelfvertrouwen en ben je afgeleid. En vaak voel je je ook gewoon een stuk beter in een leuke outfit, dan in je soepjurk aka pyjama.

Schrijf van je af!
En uiteraard hoor je dit van een blogger, maar het helpt echt. Niet alleen om je hart te luchten, maar ook om het zelf even terug te lezen en dan in de meeste gevallen te zien: het valt allemaal wel mee. Als je elke emotie opschrijft, kan je naderhand veel beter relativeren of het nou wel zo nodig was. Schrijven heeft mijn bijvoorbeeld geholpen om de Borderline* in de hand te krijgen. Als ik het dan later terug las, zag ik vaak al heel snel in dat bepaalde emoties echt niet nodig waren geweest, ik een beetje onterecht reageerde of gewoon een onwijze drama-queen was.

Take your time.
Doe lekker rustig aan, kijk of er een mogelijkheid is dat je minder kan (of stopt met) werken, neem je tijd in het huishouden en leg zo min mogelijk druk op jezelf. Door jezelf allemaal, misschien wel onmogelijke, opgaven op te leggen voel je je alleen maar bezwaard als je eens de was wat langer laat staan. Het is geen wedstrijdje, en je hoeft je huis ook geen zwijnenstal te laten worden, maar een beetje gas loslaten kan geen kwaad. Je herpakt jezelf later wel weer.

“Je hersenen denken dat er gevaar dreigt, en heeft hele andere prioriteiten dan zwanger worden of bevallen. Let the oxytocine flow, het heerlijke knuffelhormoon!”

Wees dankbaar voor wat je wél hebt.
Praat niet te veel negatief en kijk naar de dingen die je wel in bezit hebt. Hoe pijnlijk het ook is, om een onvervulde wens te hebben, haal het beste eruit met de dingen die je wel hebt. Heb je een fantastische partner? Geniet van elkaar, spendeer tijd samen en probeer te denken dat je leven met je partner óók geweldig is. Je hebt elkaar, en dat is wat telt.

Probeer het negatieve om te buigen in het positieve.
Is het weer een maand niet gelukt om zwanger te worden? Balen, voel je heel even rot maar denk daarna: weer een extra maand voor mij om ons het allerbeste voor te bereiden, lichamelijk en geestelijk! Ben je al 1,5 week over tijd, en had je zo gehoopt dat je kleine spruit zich met 38 weken zou melden? Balen, voel je heel even rot maar denk daarna: de kleine spruit is nog niet klaar om geboren te worden, hoe langer in mijn buik, hoe beter!

Probeer jezelf te omringen met positiviteit.
En omring jezelf met positieve mensen, binnen de kortste keren ga je dan zelf ook steeds positiever denken. Groepsdruk is echt een dingetje waar iedereen wel een beetje mee te maken krijgt als je in grotere groepen bent. Als iedereen in je omgeving alleen maar negatief en aanstellerig is, word je daar binnen no-time ook mee besmet en ga jij in hetzelfde cirkeltje zitten. Het is dan een stuk lastiger om daar weer uit te stappen. Heb je familie die alleen maar negatief is? Kom dan voor jezelf op, geef aan dat je dat absoluut niet prettig vindt en leg een grens. Je hoeft niet al het contact te verbreken, maar het is wel beter voor je eigen gesteldheid om het op een afstand te houden.

En tot slot, let it go!
Loslaten, gewoon loslaten. Heb je ruzie gehad met je partner, moeder of beste vriendin? Het is heel natuurlijk om af en toe even te bekvechten, je eigen mening door te drukken of gewoon te discussiëren. Maar laat deze emoties naderhand ook weer voor wat het is, je wilt niet de hele dag boos blijven, toch? Daar wordt immers niemand vrolijk van. Praat ruzies uit en wees eerlijk over je gevoelens. Merk je nou dat je écht heel erg boos of teleurgesteld bent, ondanks na een gesprek met desbetreffende, sluit jezelf dan even af van die persoon of situatie. Ga mediteren, maak een wandeling door het park of zet muziek op en zing luidkeels mee. Breng je gedachten even ergens anders op, adem diep in en uit en LET IT GO!

Prioriteiten

Goed, nu je een aantal (zweverige) tips hebt gekregen, ga ik je uitleggen waarom het zo belangrijk is om jezelf weer te herpakken na een dipje. Al spreekt het waarschijnlijk al voor zich, je lijf kan niet goed tegen stress. Moeder natuur heeft iets geks met ons gedaan, wat wij heel, héél vroeger nodig hadden, om in stress-situaties op volledige overlevingsmodus te staan en onwijs alert te zijn. Dit is als eerste gewoon rete vermoeiend, maar het zet ook een hele hoop stil in je lijf. Je hersenen denken dat er gevaar dreigt, en heeft hele andere prioriteiten dan zwanger worden, bevallen of wat dan ook. Let the oxytocin flow. Adrenaline is de boosdoener! (Oxytocine is het knuffelhormoon)

Mijn lijstje met tips is nog lang niet af, en ik kan uren blijven doorlullen over dit heerlijke onderwerp, maar dan wordt deze blog wel erg lang. Voel je vooral vrij om mij een berichtje te sturen als je meer tips wilt, vragen hebt of gewoon even behoefte hebt aan mijn mega lading positiviteit! Ik zal dan mijn uiterste best doen om jouw vragen te beantwoorden, en je te helpen op de punten waar je blijft steken.

Tot volgende week.
Liefs, Kyra

*Borderline persoonlijkheidsstoornis, ook wel emotie regulatie stoornis, is een psychische ziekte waarbij men erg instabiel en impulsief is. Men vertoont ernstige stemmingswisselingen en heeft vaak ernstige verlatingsangst. De emoties kunnen hoog oplopen, soms zó hoog dat gedachten aan de dood opkomen of dat je de drang voelt om jezelf te beschadigen. Borderline persoonlijkheidsstoornis komt voor bij 1 tot 2 procent van de bevolking en wordt vaak veroorzaakt door (meerdere) traumatische gebeurtenissen in de jeugd. Denk aan misbruik, mishandeling of (emotionele) verwaarlozing.

1 reactie

  • Jantine 15 april, 2019 at 11:47

    Heey Kyra!

    Ik wens je heel veel sterkte voor de baalmomenten..! Logisch en niet gek dat je aan de ‘buien’ moet toegeven. Lief en fijn dat je tips deelt. Soms is het even niet anders. Wist je dat ik het liedje van Frozen een keer kreeg toegestuurd van een goeie vriendin? Let it goooo.. Toevallig he? Laatst zat ik een programma te kijken. Was er iemand die blij baby nieuws deelde. Ughl, ik zap verder XD Gelukkig doe ik dat niet in het echte leven en bij vriendinnen haha. Ik gun het een ander ook erg. (Maar mezelf ooook!)
    Sterkte topper! Ik blijf voor jullie duimen

  • Laat een reactie achter

    Welkom op A Little Bit Pregnant©

    Welkom op A Little Bit Pregnant©

    Leuk dat je een kijkje neemt op mijn website. Ik ben Kyra, 21 jaar en woonachtig in Zwolle met mijn man en hondjes. A Little Bit Pregnant© staat in het teken van onvruchtbaarheid, en zo is mijn naam ook ontstaan. Een klein beetje zwanger, door de hormonen, door de wens, door de behandelingen. Je zult dus voornamelijk blogs lezen over infertiliteit, en alles wat daarbij komt kijken. In de hoop dat er wensmoeders zijn die er moed, kracht, herkenning en steun uit kunnen halen. Heel veel leesplezier!

    Kyra Elgersma

    Instagram

    • 🤰🏼BUMP DATE || Bijna op de HELFT

Deze kleine baby is méga druk, heeft echt mijn genen 😳 Papa gaat het zwaar hebben straks haha

Gister kwam mijn blog op @kidsenkurken online, waarin ik jullie vertel over mijn Borderline en de combinatie met het moederschap.

Na die blog heb ik onwijs veel lieve berichtjes gekregen, maar ook hulpvragen. Voor alle lieve mama’s (to be) die niet lekker in hun vel zitten en dit nu lezen: praat erover. Met je partner, je huisarts, een vriendin. Desnoods met mij!

Weet dat je niet alleen bent, ook ik heb soms nog mega zware dagen. Uit die dagen probeer ik het positieve te halen. Het is niet erg als je er even helemaal doorheen zit, zolang je jezelf maar weer herpakt. En oooh dat kan jij!!! Lieve mama die dit leest, je hebt een kind gebaard. You ROCK, hoe dan ook! ❤️
    • Wanneer je weer eens make-up op je smoel hebt gesmeerd en meteen 600 foto’s maakt. Deze serie foto’s gaan jullie nu veel voorbij zien komen toedels
    • BLOG || Naar aanleiding van mijn blog - Het onderschatten van een zwangerschap - hier even een post.

De blog staat nu een uur of 4 online, en de reacties stomen binnen, voornamelijk op Facebook. Fantastisch zou je denken, helaas is vaak het fatsoen ver te zoeken.

Mijn lieve trouwe volgers zullen allemaal weten dat ondankbaar wel het laatste is wat ik ben, en gelukkig zijn jullie allemaal zulke trouwe lezers, dat jullie de blogs uitlezen en dus geen voorbarige conclusies trekken. Love jullie!❤️ Even back to reality want het blijft social media, de wc-pot van het internet.

Mijn doel met bloggen en Instagrammen is om taboes te doorbreken en bespreekbaar te maken, ik doe elke keer weer mijn uiterste best om jullie een meest eerlijke en oprechte blik uit mijn leven te geven en ik plaats geen nonsense. Alles komt van diep uit mijn hart, en soms is dat ook even minder leuk. That’s life!

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen en bereiken met deze post, dames wees eens lief voor elkaar! Het is heel makkelijk om vanachter je beeldscherm iemand met de vloer gelijk te maken, en bij het bespreken van taboes horen discussies, zolang dit discussies blijven is het prima. Ik zie toch nog veel te vaak lelijke reacties met verwijten en aannames. Dat vind ik jammer! Lees, denk na en reageer, niet andersom. En onthoud: wat gij niet wilt dat U geschiedt, doe dat ook een ander NIET!
.
.
.
#bloggerin #mamablogger #taboe #discussion #internet #socialmedia #facebook #honesty #pcospregnancy #pcos #womenempowerment #supporter #babyroom #breastfeeding #moms #momtobe #supporteachother
    • Let me love you a little more before you’re not so little anymore. .

Time flies.
Tweede trimester💛 Pregnancy glow daar in tegen is nog ver te zoeken...
.
.
.
.
#babyblog #mommytobe #preggo #bellyshots #mamablogger #genderreveal #guesswhat #babyshower #pregnancy #pregnancyannouncement #blogging #momtobe
.
📸 by @ghiesss
    • 💛 We’re so in love with you

Nooit gedacht dat ik zó verliefd zou zijn op mijn ongeboren mini mensje. Die hormonen doen zo veel moois met je!

Mijn buik groeit flink door, afgelopen week met maar liefst 6 hele centimeters 😱 De banden- en navelpijn is dus zo gek nog niet!

Vanaf wanneer kwam jouw baby bump tevoorschijn? 🤰🏼 .
.
.
.
#babybump #bump #babyblog #mommytobe #proudmommy #preggo #pregnancyannouncement #pcos #pcospregnancy #babyroom #momblog #mamablogger #lovethefeedsyoufollow #lovethemomsyoufollow
    • ❤️ GELUK KUN JE DELEN

Na mijn zwangerschapstest heb ik mij direct aangemeld bij @moedersvoormoeders, hier twijfelde ik geen seconde over. De euforie die ik had wilde ik een ander ook geven. En niet zomaar een ander, een lotgenoot!

Wij hebben zelf gebruik gemaakt van de injecties die gemaakt worden door de lieve mama’s, die deelnamen aan Moeders voor Moeders. Mij is het gelukt, en ik hoop heel veel meer wensmama’s ook!

Mijn Moeders voor Moeders avontuur zit er alweer op. Hebben jullie ook mee gedaan? Ik vond het zo de moeite waard ❤️
.
.
.
.
#mommytobe #babyblog #zwanger #preggo #pregnancy #pcos #pcospregnancy #infertility #onvruchtbaar #hormones #momtobe #mamablogger #moedersvoormoeders #moeder
    • GESLOTEN!
😱 WIN WIN WIN!

Omdat de wikkeldoek winactie als een tierelier ging, hebben @back_2_yourroots en ik NOG een extra verrassing voor jullie

tromgeroffel... Wij geven OOK deze fantastische BIJTRING weg 😱🎉😎 Zo hebben we twee winnaars!

1. VOLG @back_2_yourroots EN @kyraelgersma
2. TAG al je momfriends (1 tag per comment)
3. SHARE in je STORY en TAG ONS!
.
.
.
#win #winactie #giveawaycontest #giveaways #giveaway #wikkeldoek #babyblog #mamablogger #babyassesories #musthave #newborn
    • 👶🏻 WIKKELDOEK

Deze prachtige, okergele en méga zachte wikkeldoek ligt klaar om onze baby in te wikkelen. Hoe langer ik er naar kijk, hoe enthousiaster ik word haha.

De binnenkant is heerlijk zacht en lekker warm, wat goed van pas komt voor onze winterbaby!

@zoefhandmade.nl maakt ze helemaal naar wens. Met talloze kleuren en verschillende stofjes vind jij er vast en zeker één die precies bij je past.

Heb jij een wikkeldoek veel gebruikt? Vertel het ons in de comments 👶🏻 .
.
.
.
.
#babyblog #mommytobe #babys #wikkeldoek #preggo #babyroom #newborn #musthaves #zwanger #moeder #mamablogger #pcospregnancy #pcos #ad
    • 🤰🏼 BUMPDATE

De afgelopen dagen krijg ik veel vragen over hoe het nu met mij en de baby gaat. Dus vandaag even een zwangerschaps/babyupdate!

In mijn blog kon je al een beetje lezen dat ik het zwanger zijn zwaar vind, en hier is waarom. De afgelopen weken heb ik mij vreselijk gevoeld. Eetlust was verdwenen, elke geur van eten deed mij kokhalzen, zelfs de gedachte aan bepaald eten maakte mij misselijk. Ik ben heel erg vaak duizelig en licht in mijn hoofd, en energie is ver te zoeken.

Dat is dus ook een beetje de reden waarom ik er nog weinig over verteld heb. Krijg dan toch snel antwoorden dat ik niet zo ondankbaar moet doen. In mijn blog leg ik uit waarom je bést mag zeuren dat het zwaar is en bespreek ik nog meer taboes rondom het moederschap.

Met de baby gaat alles goed, hij groeit goed en beweegt veel. Wij hebben volgende week weer een echo en ben heel benieuwd hoeveel hij weer gegroeid is! De volgende blog zal ik mijn ervaring delen over de NIPT-test en waarom wij hiervoor hebben gekozen.
.
.
.
#babyblog #mommytobe #babys #ultrasound #babyroom #pregnantbelly #bump #preggo #mamablogger #pregnancy #firsttrimester #secondtrimester #lovethefeedsyoufollow #lovethefamilyyoufollow #lovethemomsyoufollow

    Volg mij ook op Instagram

    Recent

    ×